Victoria

BBCON

BBCON

Min lördag gick i helt bloggandets tecken. Årets upplaga av BBCON gick av stapeln på Hilton i Stockholm.

En konferensens för bloggare och online influensers. Better Bloggers grundare Linda Hörnfeldt hade skapat en helt fantastisk dag fylld med kunskap, nätverkande och inspiration.

 

BBCON

UnderbaraClara och AnnaKarin Nyberg höll en inspirerande föreläsning om digitalt entreprenörskap.

Att få tillbringa en dag med andra likasinnade personer, nätverka, prata blogg, bolla både idéer och problem är guld värt. Den sensate tiden har bloggmotivation dippat men idag är jag fylld med motivation och inspiration till mitt eget bloggande.

 

BBCON

Josefin Dahlberg och Vanja Wikström livepoddade. Har inte lyssnat lyssnat på deras podd tidigare men vilka härliga och energispridande tjejer.

Min ny bloggenegi gör att jag ska ta ett omtag om kring bloggen och lyfta den till en ny nivå.

Träning

Favoritträning för IBS

Favoritträning för IBS

Jag har perioder när min IBS är fruktansvärd. Jag är trött, kroppen och magen är uppsvälld med molande värk. Att sätta på sig träningskläder, bege sig till gymmet och lyfta vikter är inte det som står högt upp på listan. Helst av allt hade jag velat ligga på soffan men vet att rörelse är bra medicin för IBS.

I vintras upptäckte jag pilates via nätet. Pilates är grym träning för magmusklerna, rörligheten och smidigheten. Under mina jobbiga IBS perioder är magstödet något jag får svår att hålla. Vilket gör pilates till min favoritträning. Jag får jobba med mina inre magmuskler, hela kroppen får rörelse och perfekt utmaning för kroppen.

Pilates har blivit min favoritträning för IBS.

Victoria

Måste man gå till gymmet när solen skiner?


Nej det måste man inte. Som soltörstig nordbo så är det helt ok att välja att njuta av solen efter jobbet istället för gymmet. Men inte varje dag såklart!

Igår inredd vi vår balkong. Idag gick jag och längtade tills jag fick sätta mig där och njuta. Så idag väljer jag balkongen före det planerade gympasset. Jag är inga prestationsmål eller ett tajt träningsschema som måste genomföras och uppnås. Gymmet finns kvar imorgon och hantlar finns i garderoben ifall jag skulle ångra mig.

Victoria

Har jag blivit en morgonmänniska?

Victoria Karlsson

Jag har kämpat hela våren med att bli en morgonmänniska. Det har varit riktigt kämpigt och ibland känts nästan omöjligt.

Men nu tror jag och hoppas innerligt att jag lyckas. Om det är att jag är utvilad från semestern ifrån, tidsomställningen tillbaka till svensk tid eller ljust som gjort att jag lyckats vet jag inte. Kan ju vara en kombination av de alla. Denna veckan har jag verkligen lyckats vara en morgonmänniska.

Varje morgon har jag vaknat utvilad, fylld av energi och haft en stressfri start på dagen. Jag har haft energi till att göra smarriga frukostar och håll i hatten, jag har lyckats få till ett morgonpass på gymmet!

Var kanske inte mitt bästa pass prestationsmässigt men hade en härlig känsla kroppen hela passet. Det var skönt att har träningen avklarad när man kom hem från jobbet.

Håller tummarna och hoppas nu att jag lyckas hålla i min nya vana.

Victoria

Tillbaka

Victoria Karlsson

Efter en hektisk period på jobbet och en helt underbar semester är jag nu tillbaka. Har fått rätsida på dygnet, tränat o har en harmonisk känsla i kroppen, som jag hoppas håller i sig enda fram till sommarsemestern.

Ni som läst min blogg ett tag och följer mig på Instagram vet kanske att jag gjort en roadtrip mellan New York och Miami. En helt fantastisk resa och när jag landade på Arlanda kändes det som jag varit borta i evigheter men vill bara tillbaka. USA var precis som jag hade förställt mig men många saker förvånade mig. Berättar mer om min resa i ett senare inlägg.

Nu efter resan ska jag börja med ett nytt träningsupplägg, utvärdera min kost och jobba på att behålla den härliga semesterkänslan i kroppen.

Victoria

April månad

USA

April är här och nästan halva månaden har passerat. Hur hände detta? Det har hänt och händer massor av roliga saker denna månaden.

☆ Jag har bytt gym och har fått en nytändning till träningen igen. Detta gymmet har mycket mer vikter, stänger och maskiner än mitt tidigare gym. Har träningsvärk efter varje träningspass,. Älskar känslan!

☆ Jag och sambon har fortsatt vår maraton av House of cards. Är så mysigt att krypa ner i soffan och låta tiden bara rulla iväg några timmar.

☆ I helgen som gick träffade jag alla tjejkompisarna över middag och åt en supergod mexikansk mat på YUC.

☆ Under kommande två veckor ska jag delta på 3 konferenser, både som deltagare och koordinater. Det blir inte många dagar kvar att hinna med allt annat på jobba.

☆ Det bästa med april är att våran USA resa är här. Vi ska bila New York – Miami och nedräkningen har börjat riktigt. Resfebern har kommit krypande. Gillar nämligen inte att flyga så försöker nu på bästa sätt förbereda mig för den långa flygningen.

 

Vad händer för er under april?

 

Victoria

Om dygnet hade 25 timmar

Om dygnet hade 25 timmar

Vad skulle jag göra om dygnet hade 25 timmar? Om dygnet hade en extra timma att fylla? Detta är veckans tema hos Bloggar om Hälsa.

Det är många dagar då jag önskar dygnet hade 25 timmar. Mina vardagskvällar är fyllda med träning, fix hemma, tid med sambon och bloggen. Att fylla den 25:e timmen med aktiviteter skulle inte ge mitt liv mer livskvalité utan snarare tvärtom. Min största utmaning just nu är att komma i säng i rimlig tid för att få tillräckligt med sömn och kunna få en bra start på morgonen.

Om dygnet hade 25 timmar hade jag tillbringat den i sängen sovande för att få en bättre livskvalité i vardagen.

>> Läs om vad Malin skulle göra om dygnet hade 25 timmar

Recept

Hälsosam fika på jobbet

Hälsosam fika

Fika i samband med möten på jobbet brukar sällan vara en hälsosam historia. Det är allt för ofta torra kakor eller bullar med lång innehållsförteckning.

En av mina arbetsuppgifter på jobbet är bl.a. se till att det finns fika till kontorets möten. I den mån det går försöker jag skippa det onödiga sockret och bjuda på hälsosammare fika.

En favorit som alltid går hem hos mötetsdeltagarna är kvarg, krossat digestivekex och toppat mango. Hälsosamt, mätande och lite sött. Det är enkelt, går snabbt att förbereda och utmärkt att göra till en större skara personer samtidigt.

Kost

Godis och sötsaker

Denna veckan pratar vi godis hos Bloggar om Hälsa. Jag älskar godis! Speciellt mörka choklad med halvsalt och kan utan problem klippa en hel kaka en kväll.

Mitt förhållande till godis och socker kan periodvis vara komplicerat. Jag har perioder då jag helt kan loss på allt som är sött och kan äta enbart för ätandets skull. I början kan jag tycka det är gott för att till slut äcklas av allt socker. Under dessa perioder blir också mina övriga kostvanor sämre och min ibs är som värst. Dessa perioder slutar ofta med att jag mår fysiskt dåligt.

När jag inte har mina okontrollerade perioder så har jag ett bra förhållande till godis och sötsaker. Jag har en kvot på 100 gram socker (godis och andra sötsaker) i veckan som jag kan fördela hur jag vill. Att ha en kvot för mitt intag skapar en medvetenhet.  Det bästa med en kvoten är att jag medveten vad jag väljer att stoppa i mig. Istället för att okontrollerat stoppa i mig sötsaker tänker jag alltid efter före jag stoppar i mig något, är verkligen denna godbiten? Är den värd en del av kvoten?  Att medvetet välja vad jag fyller min kvot med gör det mycket lättare att avstå det onödiga godiset.

 

>> Läs även Emmas inlägg om godis och samhällets ansvar.

 

Victoria

Ofiltrerat

Blogger Boot Camp

Jag är alltid så här glad när jag tränar |Foto: träningsevent.se / Upp och hoppa |

 

Denna vecka skriver vi om ofiltrerat i Bloggar om hälsa. I bloggar och sociala media matas vi med mängder av bilder en del är ofiltrerade men största delen är filtrerade på något sätt. Eftersom jag bloggar och är den del av det sociala mediaflödet så är jag väl medveten om att det som publiceras inte är hela bilden. Tror i och för sig att alla vet om att det inte är hela verkligheten som läggs upp sociala medier.

Själv tänker jag på vad jag lägger upp på min blogg och mina sociala kanaler. Det jag väljer att publicera är den äkta bilden av min vardag, träning och kost. Jag är gärna personlig men inte privat. Jag kommer aldrig att skriva om vilda partynätter (även om de är få nuförtiden), mitt jobb eller utelämna familj och vänner. Jag tänker också på vilka som kan komma att läsa min blogg, förutom personer med hälsointresse, så som arbetsgivare, familj, framtida kunder och samarbetspartners.

Min målgrupp är den vanliga människan som vill vara lite hälsosam. Jag kommer t.ex. aldrig förespråka dieter eller kosttillskott.  För även om det jag äter, p.g.a av min IBS kan liknas vid en speciell diet/kosthållning och ibland tar tillskott för att kunna prestera bättre på träningen, så jag anser att om du är en helt vanlig motionär utan några hälsoproblem så ska du inte behöva trixa med kost eller tillskott.

Ofiltrerat Filterat

Kan ni gissa vilken bild som fick publiceras på Instagram? När jag väljer vilka bilder jag ska publicera så är jag lite fåfäng. Det händer flera gånger att jag tar ett gäng bilder som jag tänker ska publiceras men som aldrig kommer upp för att jag inte tycker de håller måttet, oftast är det bilder på mig själv.  Precis som Anna väljer jag också att redigera mina bilder innan jag lägger upp dem. Det händer att jag stylar bilden innan jag tar den enbart för att det ska se snyggt ut. För många gånger ser det ut som kriget utanför bilden. Jag väljer också att använda mig av Lightroom eller Afterlight för att förbättra ljus och detaljer.

Snapchat

En kanal jag börjat använda på senare tid är Snapchat. Älskar Snapchat för att det just är så ofilterat det bara kan bli, det enda filtret är det du själv väljer att lägga upp. För här finns knappt några filter att välja mellan och det går inte heller att ladda upp den perfekta bilden, vilket gör att det blir väldigt naturligt. Är inte superaktiv men någon gång i veckan snappar jag ut en bild eller klipp från verkligheten helt ofitrerat och lite bakom bloggkulisserna.