Träna

Lyfta sin kroppsvikt

I går kunde jag bocka jag av något som stått på min bucket list ett tag. Nämligen att lyfta min egen kroppsvikt i marklyft!

Det var i slutat av mitt träningspasset, som egentligen inte skulle handla om styrka, som jag fick ett infall och testade. Greppade stången och lyckades med helt okej teknik lyfta 60 kg. Lyckan efteråt var obeskrivlig! Nu  ska börja fundera på mitt ny viktmål.

Victoria

Ta makten över min ekonomi

Förra veckan skrev jag om framtiden och en av sakerna jag ska göra är att ta makt över min ekonomi. Nu har ekonomi ingenting med hälsa. Men att ta makten över sin ekonomi handlar mer om vanor och beteende på samma sätt som att ha hälsosamma vanor.

Jag har alltid bra koll på min ekonomi men har aldrig gjort några aktiva val för att göra den bättre. Det var inte förrän i höstas när jag funderade över min framtida mål som jag insåg att jag måste börja göra aktiva handlingar för kunna uppnå dessa. Det handlar inte bara om att spara mer varje månad utan också mina vardagliga beteenden.

Vilka beteenden vill jag då skapa för att kunna uppnå mitt mål?

⟩⟩ Lära mig att handla med aktier och fonder.
⟩⟩ Aktivt månadsspara till en rejäl buffert som täcker mer än till resor och andra roliga saker.
⟩⟩ Göra medvetna val när jag handlar. Bara köpa saker jag verkligen vill ha till bra kvalité
⟩⟩ Inte slösa pengar på min lathet.
⟩⟩ Ha en budget som följs upp regelbundet.
⟩⟩ Planera och tänka igenom mina köp och inte handla något jag känner jag behöver för stunden.

Hur det kommer gå för mig lovar jag att återkomma med!

 

Välmående

52 lists for happiness

52 list for happiness

Strax innan jul gjorde jag en bokbeställning och en av böckerna som klickades hem var 52 lists for happiness (annonslänk). Jag har en förkärlek till böcker och övningar som får mig att reflektera över saker i min tillvaro och som får mig att utvecklas som person.

Boken innehåller en lista för varje vecka som får mig att reflektera över vad som får mig att må bra. Hitintills har jag fått lista saker som för mig glad, vad jag är bra på, vilka rutiner jag har i min vardagen och vad som får mig att koppla av.  Till varje lista får man också en enkel övning som ska skapa en bättre vardag.

Denna veckan är uppgiften att lista alla bra val jag gjort i mitt liv. Oj vad svårt! De 4 val som först ploppar i mitt huvud är;

⟩⟩ Flytta till Stockholm.

⟩⟩ Plugga till PT och kostrådgivare.

⟩⟩ Byta jobb.

⟩⟩ Köpa ny soffa. Min nya soffa är mycket skönare, snyggare och gör mitt hem mycket mer hemtrevligare.

Vilka bra val har du gjort i ditt liv?

 

Victoria

Då, nu och framtid

Det var ett tag sen jag skrev ett riktigt inlägg här. Tyvärr har inte bloggen fått den kärlek den förtjänar, delvis har det varit medvetet. Men jag har nu bestämt mig att ge bloggen lite uppmärksamhet igen. För att komma på banan igen så tänkte jag vi blickar lite bakåt, stämmer av hur läget är nu och vad planen för 2017 är.

⟩⟩ Jag har tagit tjänstledigt.

⟩⟩ Haft sjuk hemlängtan hem till familj och vänner i Blekinge.

⟩⟩ Har försökt vara aktiv i 30 minuter om dagen.

⟩⟩ Haft väldigt långt jullov.

⟩⟩ Lika stor hemlängtan jag hade till Blekinge lika stor längtan hade jag tillbaka till Stockholm.

⟩⟩ Kollat på Skam.

 

Nu

⟩⟩ Jag har fått en ny tillfällig tjänst. Samma arbetsgivare men helt nya arbetsuppgifter.

⟩⟩ Tränat, tränat och tränat. Har hittat en träningsrutin som passar mig utmärkt just nu.

⟩⟩ Känner att mitt liv är i balans och harmoni.

⟩⟩ Går Influencers of Swedens fotokurs.

⟩⟩ Kollar om Skam igen.

Framtid

⟩⟩ Jag har bestämt mig för att bli lite mer modig i år. Modig att våga gå utanför komfortzonen och utmana mig själv.

⟩⟩ Ska ta makt över min ekonomi och lära mig tjäran pengar på börsen.

⟩⟩ Ska dejta

⟩⟩ Hitta på saker med mina vänner.

⟩⟩ Behålla känslan av harmoni och balans i vardagen.

⟩⟩  Inte ångra någonting.

Välmående

100 aktiva dagar

För någon vecka sen frågade Clara mig om jag vill hänga med på utmaningen 100 aktiva dagar. Clara fick idén efter att lyssnat på ett avsnitt av Träningspodden. De pratade om magdamantrat som innebär att man ska vara aktiv 30 minuter om dagen.

Utmaningen startade redan igår och håller på enda fram till 11 april. På Facebook hjälper vi peppa vi varandra att nå våra 100 aktiva dagar.

Jag påbörjade mina 100 aktiva idag, låg med feber igår, med en lugn och kall promenad. Även om det var en kort promenad och jag frös tårna av mig, mina träningskor är verkligen inte gjorda för kyla, så är det så skönt att röra på sig.

Antar du magdamantrat?

Träna

Tiotusen träningspass

Under 2017 kommer vi på Bloggar om hälsa ha en välgörenhetsutmaning. Vi vill tillsammans med dig träna tiotusen träningspass.  Upplägget är enkelt man tränar så många pass man vill och i slutet av 2017 skänker man 1 kr för varje träningspass man genomfört. Målet är att få ihop 10 000 kr.

För att peppa varandra mot vårt mål ha vi skapat en Facebook-grupp där vi kommer inpirera och stötta varandra. På instagram får man gärna hashtaggen #tiotusenträningspass för att sprida sin träningsglädje.

 Häng med på våran utmaning att genomför tiotusen träningspass 2017!

Victoria

Slutspurt på året

Slutspurt på året

December står för dörren och det är slutspurt för året. Jag har nog aldrig längtat så här mycket att få börja ett nytt år.

2017 ska bli mitt år!

Efter allt som har hänt så börjar jag nu blicka framåt. Jag har saker att se framemot, känner mig stark och vet att allt kommer att bli bra. Jag har börjat göra planer, drömma och sätta upp mål.  Jag har bestämt att 2017 ska bli mitt år! Jag ska fokusera på saker som får mig må bra och som får mig att utvecklas.

December kommer bli en månad där jag skapar de bästa förutsättningarna för att göra 2017 till mitt år. Jag ska planera, sätta mål och landa i min nya vardag.

Läs även om Camillas och Malins förväntningar på december.
Träna

30 dagar yoga

yoga 30 dagar

Mitt 12 veckors träningsprogram är över. Innan jag hoppar på omgång 2 av programmet så har jag bestämt mig att köra en 30 dagars yoga utmaning.

 Just denna yoga utmaningen hittade jag hos Moa. Jag hoppas att mina 30 dagar av yoga ska hjälpa mig att bli mer närvarande i nuet och framförallt förbättra min rörlighet. Känner mig smidig som ett kylskåp just nu.

Jag är nu inne i en period där att pressa mig själv inte är ett alternativ. Jag behöver samla mina tankar, inte stressa och ha något lugnande att fokusera på. Tidigare har jag haft lätt att hitta ett lugn och en meditativ känsla av yogan men nu är det ett utmaning. Jag vill att yogan ska åter igen ska bli den stund jag återhämtar mig och samlar ny energi.

 

Victoria

Jag klara mig inte utan min…

inte-utan-min

Det finns många saker jag inte klara mig utan. Min sambo, familjen, telefonen, smink, mellanmål. Listan kan göras väldigt lång. Men det finns några få saker jag inte klara mig utan för att få en bra vardag. Detta är saker som gör vardagen lite lättare att leva.

Jag klara mig inte utan…

Morgondusch – Utan en dusch vaknar jag aldrig. Duschen får kroppen att vakna till.

Morgonkaffet –  Kaffet på morgonen är lika viktigt som duschen. Men istället för att väcka kroppen väcker kaffet huvudet. ”Allt jag säger innan dagens första kopp räkans inte”.

Träning – Träningen är inte bara ett intresse utan även ett möte för min fysiska hälsa.  Utan träning blir min IBS värre och kroppen blir stel och värker.

Återhämtning och egentid – För att få ihop vardagen så är återhämtningen och egentiden livsviktig. Bara få släppa allt och bara göra det man känner för utan krav på prestation.

Bullet Journal – Här samlas alla mina listor, idéer, projekt och att göra listor. Min BuJo hjälper mig att hålla koll på allt!

 

Finns det något du inte klara dig utan?