Victoria

Slutspurt på året

Slutspurt på året

December står för dörren och det är slutspurt för året. Jag har nog aldrig längtat så här mycket att få börja ett nytt år.

2017 ska bli mitt år!

Efter allt som har hänt så börjar jag nu blicka framåt. Jag har saker att se framemot, känner mig stark och vet att allt kommer att bli bra. Jag har börjat göra planer, drömma och sätta upp mål.  Jag har bestämt att 2017 ska bli mitt år! Jag ska fokusera på saker som får mig må bra och som får mig att utvecklas.

December kommer bli en månad där jag skapar de bästa förutsättningarna för att göra 2017 till mitt år. Jag ska planera, sätta mål och landa i min nya vardag.

Läs även om Camillas och Malins förväntningar på december.
Victoria

Allt kommer att bli bra

allt-kommer-att-bli-bra-igen

Jag tror mycket på mantran och positivt tänkande, även i tunga perioder. Ett mantra jag säger till mig själv flera gånger om dagen är ”allt kommer att bli bra”. Vissa stunder känns det som en hån och lögn men många gånger hjälper det mig att ta mig igenom smärtan.

Jag är tillbaka i min gamla lägenheten. Min största utmaningen just nu är att hitta mig själv igen, acceptera och så småningom släppa taget och gå vidare. Att gå från ”vi” till ”jag” är inte bara en fysisk omställning utan också en identitetskris.

 

 

Träna

30 dagar yoga

yoga 30 dagar

Mitt 12 veckors träningsprogram är över. Innan jag hoppar på omgång 2 av programmet så har jag bestämt mig att köra en 30 dagars yoga utmaning.

 Just denna yoga utmaningen hittade jag hos Moa. Jag hoppas att mina 30 dagar av yoga ska hjälpa mig att bli mer närvarande i nuet och framförallt förbättra min rörlighet. Känner mig smidig som ett kylskåp just nu.

Jag är nu inne i en period där att pressa mig själv inte är ett alternativ. Jag behöver samla mina tankar, inte stressa och ha något lugnande att fokusera på. Tidigare har jag haft lätt att hitta ett lugn och en meditativ känsla av yogan men nu är det ett utmaning. Jag vill att yogan ska åter igen ska bli den stund jag återhämtar mig och samlar ny energi.

 

Victoria

Jag klara mig inte utan min…

inte-utan-min

Det finns många saker jag inte klara mig utan. Min sambo, familjen, telefonen, smink, mellanmål. Listan kan göras väldigt lång. Men det finns några få saker jag inte klara mig utan för att få en bra vardag. Detta är saker som gör vardagen lite lättare att leva.

Jag klara mig inte utan…

Morgondusch – Utan en dusch vaknar jag aldrig. Duschen får kroppen att vakna till.

Morgonkaffet –  Kaffet på morgonen är lika viktigt som duschen. Men istället för att väcka kroppen väcker kaffet huvudet. ”Allt jag säger innan dagens första kopp räkans inte”.

Träning – Träningen är inte bara ett intresse utan även ett möte för min fysiska hälsa.  Utan träning blir min IBS värre och kroppen blir stel och värker.

Återhämtning och egentid – För att få ihop vardagen så är återhämtningen och egentiden livsviktig. Bara få släppa allt och bara göra det man känner för utan krav på prestation.

Bullet Journal – Här samlas alla mina listor, idéer, projekt och att göra listor. Min BuJo hjälper mig att hålla koll på allt!

 

Finns det något du inte klara dig utan?

 

 

Välmående

Att vara offline

Att vara offline

Bild: Kaboompics

Hur mycket brukar du vara offline? Räknar jag timmarna på mitt vakna dygnet så blir det inte många timmar. Men sen kan man börja fundera vad offline i dagens samhälle. Är man online eller offline när man lyssnar på Spotify eller podcast. Är man online eller offline om har datorn som ett arbetsredskap t.ex. när man bloggar eller mailar.

Att vara offline för mig innebär att man inte är inne på social media eller slö surfa för att fördriva tiden. Att lyssna på musik och podcast är avkopplande för min och räknas som att vara offline. Läsa tidningar och böcker på iPaden är också avkoppling och skulle även räknas som offline.

Att vara offline för mig är att vara närvarande i nuet, låta hjärna vila från brus och tid för återhämtning. Jag är alltid offline när jag fikar, äter lunch eller middag med andra. Det finns inget värre än när ens sällskap sitter med näsan i mobilen. Jag har också sedan en tid tillbaka valt att inte kolla social media i sängen och måste säga att detta har gjort susen för min nattsömn.

De enda gångerna jag verkligen är inte är offline är när jag är uttråkad och inte har något att göra, t.ex. när jag åker kollektivtrafik eller väntar på något. Så när jag tänker efter så är jag nog offline mer än vad jag tror.

Läs även mina Bloggar om hälsa kollegors tankar om att vara offline – Ida, Maria och Malin.

Välmående

En tacksamhetslista

En tacksamhetslista

Att skriva en tacksamhetslista ska enligt The how of happiness öka ens livskvalité och göra en gladare i vardagen. Att skriva en tacksamhetslista är också en av mina första aktiviteter i mitt livskvalité projekt.

När man börja fundera över vad man är tacksam över så blir man faktiskt gladare.

Jag är tacksam över…

⟩⟩ Att jag känner mig som mig själv igen –  IBS suger!

⟩⟩ Min underbara sambo – Som står ut med mig och lagar nästan alla mat här hemma.

⟩⟩ Bloggkollegor – Mina Bloggar om Hälsa vänner. Clara och Paulina som jag möte upp för bloggmiddag förra veckan.

⟩⟩ Att lyckades rädda min missfärgade tvätt – Nu slipper jag köpa en massa nya t-shirts!

 

Vad är du tacksam över?

 

 

 

Välmående

IBS och psykiskt mående

IBS och psykiskt mående

När min IBS väljer att yttra sig så är det ofta av det mer fysiska slaget. Jag äter något och får sedan väldigt ont i magen och som sedan blir bra efter några timmars vila. Men ibland får jag IBS som påverkar mitt psykiska mående.

När dessa tillfällena kommer får jag mer en olustig känsla i magen och kroppen. Jag känner mig svullen i hela kroppen, energilös, får tankar och känslor som får mig att må psykiskt dåligt. Jag får känslan av att kroppen inte hänger med i mina tankar. Jag trivs inte med mig själv och det jag ser i spegeln matchar inte det jag tänker om mig själv. Jag får dålig självkänsla och tilliten till mig själv sjunker.  Jag får känslan att jag vill krypa ur min egen kropp, likt en overall för att må bra igen.

IBS:en som påverkar mitt psykiska mående är 100 gånger värre än den som får mig att må fysiskt dåligt. Men som tur är så påverkas inte IBS:en mitt psykiska mående mig väldigt ofta.

Välmående

5 saker jag inte gör innan läggdags

5 saker jag inte gör innan jag ska sova

En god nattsömn är A och O för livskvalitén.  Man vaknar fylld av energi, gladare och trevligare. Med tillräckligt många timmar på sömnkontot så klarar du också motgångar lite bättre. För hur många gånger har man inte varit nära att börja gråta när man inser att kaffet eller mjölken är slut en trött morgon.

Det är inte alltid det räcker att gå och lägga sig i tid för att vakna pigg. Saknar man kvalité på sin sömn spelar det ingen roll hur många timmar man sover. För att vakna på bra humör krävs det att jag går och lägger mig i tid samt undviker vissa saker för att få en bra sömn.

 

5 saker jag inte gör innan läggdags

≫ Dricka kaffe – Koffein gör en pigg.

≫ Blogga/jobba – Hjärnan går på högvarv och forsätter vara i blogg- och jobbtankar när man ska sova.

≫ Stressa – Finns inget värre än att vara på högvarv när man ska sova.

≫ Äta middag – En mage på högvarv är inte roligt.

≫ Kolla Facebook, youtube och Instagram – Tiden försvinner på nolltid och har du någonsin bara kollat på ett klipp?

 

Har du något du inte gör innan läggdags?

LivsstilsDesign

The how of happiness

The how go happiness

Varje gång jag startar ett projekt gör jag alltid lite research. Jag kollar nätet och böcker för att samla in så mycket kunskap, inspiration och idéer för att kunna skapa de bästa möjligt för att genomföra det bästa projektet. En av böckerna jag fastande för till mitt livskvalité projekt var The how of happiness. Sonja Lyubomirsky är forskare inom happiness, hittar ingen bra översättning på ordet, och forskat fram vilka aktiviteter som gör att en glad. Hon har även tagit fram tester för  att veta vilka aktiviteter man först ska börja fokusera på för att höja sin ”happiness-level”.

En annan bok jag hittade var The Happiness project. Om en kvinna som bestämmer sig för att under ett år görs en massa saker för att skapa en gladare vardag.

Med inspiration från The Happiness project och aktiviteterna i The how of happiness så har jag börjat skapa mitt projekt livskvalité. Min plan är att genomföra flera aktiviteterna under resterande året. Enligt The how of happiness ska jag börja fokusera på min hälsa och tacksamhet.

Så de kommande veckorna kommer ni följa mig när jag fokusera på min hälsa och är tacksam för att få bättre livskvalité.

Mat

Ingefärsshots

Ingefärsshot

Har både läst och hört att ingefärsshots ska vara bästa husmorstipset mot förkylning. Flera i min omgivning har åkt på denna trista sjukdom och jag har gett mig tusan på att inte bli en av dem.

I snart två veckor har jag börjat mina dagar med en ingefärsshot och jag tror min själ att det funkar. Innan jag började min nya morgonrutin hade jag lite riv i halsen som försvann på någon dag.

För ca 1 liter ingefärsshots behöver du:

❯❯ 1 liter vatten
❯❯ 80 gram ingefära
❯❯ Saft från 1 citron
❯❯ 1 matsked agavesirap

Riv ingefäran och lägg den samt resterande ingredienserna i en kastrull. Koka upp och låt sedan stå att små koka i 20 minuter. Dra av kastrullen från plattan och låt svalna. Sila och häll upp i flaskor. Förvaras sedan i kylskåpet.

Inled sedan dagen med en uppfriskande shot!