Träning

Sommarens bästa träningsminne

Victoria Karlsson

Förra veckan fokuserade på träningshösten i Bloggar om hälsas temavecka. Men innan vi lämnar sommar helt bakom oss så ska vi denna veckan prata om sommarens bästa träningsminne. Mitt bästa träningsminne är utan tvekan när jag sprang mina för första gången på flera år. Lyckan efter var enrom och det kändes som jag vunnit guld. Nu var jag långt ifrån Emmas distanser men de där 10 minuterna gjorde mig så jäkla stolt.

De där 10 minuterna blev också startskottet på min tro att jag en dag skulle kunna ge mig ut på en löprunda. Efter ökade jag sakta mina minuter och strax innan semestern sprang jag i hela 30 minuter.

Tyvärr så ha det inte blivit några fler löprundor sen innan semestern, om man inte räknar med det ofrivilliga passet för att försöka undkomma störtskuren som kom från ingenstans under en power walk. Att träna på semestern är inte min grej så nu efter sommaren har det varit lite tungt att komma i gång igen. Men med tre veckor av rutiner och träning så känner jag att jag kanske är redo att testa igen.

Träning

Höstens träningsfokus

Träningsfokus

Bloggar om hälsa´s veckoteman är tillbaka efter sommaruppehållet! Detta måste ju innebära att ordningen börjar bli återställd med jobb, träning och allt annat man vill fylla sin vardag med. Mitt stora fokus för hösten kommer bli vad och hur jag fyller mina dagar. Det kommer inte handla om vad jag vill prestera eller åstadkomma under mina dagar utan vad jag väljer att fylla mina dagar med för att må bra. Mer om detta en annan dag för nu handlar det om höstens träningsfokus.

Under våren kämpade jag med min gymträning. Jag kämpade med tekniken, ökade vikterna men upplevde inte att jag fick den utveckling jag ville. Jag hade fler tillfällen då gick besviken från gymmet än tillfällen kände mig nöjd över min prestation. Jag började tappa träningsglädjen men lusten till träningen var kvar. Jag vill gå och träna men blev inte fylld av de härliga känslorna man får av träning. Så jag bestämde mig för att sluta fokusera på prestationen och bara köra. Förra att inte kunna analysera så mycket så bestämde jag mig att köpa ett 12 veckor långt träningsprogram och bara köra.

Jag började köra programmet och innan jag visste om det var träningsglädjen tillbaka. Jag märkte snabbt framsteg, fick bättre teknik, hållning och kondition. Jag t.o.m. sprang för första gången på flera år. Jag längtade till varje träningspass och gör fortfarande. Vissa dagar kan jag t.o.m. längta till kvällen för att få träna. Jag kör slut på mig själv men går energifylld i från gymmet.

Planen från början vara att följa programmet fram till semestern och sedan se vad jag hade lust med.  Men ni kanske kan gissa vad jag kommer träna i höst?

Höstens träningsfokus är att genomföra alla 12 veckorna. Jag har nu kommit till vecka 6 dvs. halvväg in i programmet och ser framemot en lyckofylld tränings höst.

Vad är ditt träningsfokus i höst?

Läs även om Ida´s fokus om att inte fokusera på sina lopp och Charlotta´s fokus på löppass och kärlek till kroppen.

 

 

 

Victoria

Sommarn som varit

Victoria Karlsson

Det är höstligt väder ut och sommaren är verkligen slut. Önskar innerligt att sommaren kunde stannat lite längre. Jag har haft en sen semester i år och det känns som hösten kom när jag återgick till vardagen igen förra veckan. Är inte riktigt redo för hösten än även om jag gillar den. Hade gärna gått till jobbet i klänning och bara ben och njutit på balkongen lite till.

Jag har haft en skön sommar med fokus på återhämtning och leva för stunden. Jag är fast besluten att försöka behålla den utvilade känslan i kroppen enda fram till jul.

 

Vattenmelon

Innan sommaren skapade jag en bucketlist för sommaren. En lista över saker jag ville göra och njuta av.  När jag nu tittar tillbaka på den ser jag att många saker som kan bockas av.

>> Jag har ätit mängder med vattenmelon och gjort en melonpizza. Gjorde en förrättspizza med smulad melon och peppar på. En mycket bra kombo!

>> Tagit varje tillfälle till att lägga jordgubbar yoghurten på morgon.

>> Jag har läst böcker. En vana jag vill ha med mig in i hösten.

>> Fotat en del och försökt lära mig att bildredigering.

>> Försökt äta alla mina luncher på jobbets terass.

 

Kräftfiske

>> Jag har fiskat kräftor för gången i mitt liv. Vilken upplevelse!

>> Jag har fått min glädje till träningen tillbaka. Har hittat en träningsform jag älskar just nu och jag längtar till varje träningspass.

>> Jag har umgåtts med familj och vänner.

>> Varit i Köpenhamn.

>> Köpt en tidning och bäddad ner mig i soffan.

 >> Ätit mängder med kakor, godis och glass. Faroriten har varit M&M och svärmors kolakakor.

 

Kanelbulle

 

Jag känner mig förväntansfull inför hösten och har bestämt att detta ska bli den skönaste hösten någonsin!

 

 

 

Recept

Proteinpannkakor

 

ProteinpannkakorIgår experimenterade jag fram supergoda proteinpannkakor smaksatta med alla goda smaker jag vet.

Pannkakor är barnsligt gott, speciellt om man smaksätter dem med favoritsmakerna kokos, choklad och vanilj. Pannkakor är också så enkelt att slänga ihop och nu när jag lärt mig vända dem så går det som en dans. Jag utgick från mitt bananpannkaksrecept.

4 amerikanska proteinpannkakor

❯❯ 1 mosad banan
❯❯ 1 ägg
❯❯ 3 äggvitor
❯❯ 1 msk proteinpulver. Jag använde detta proteinpulver (adlink)
❯❯ 1/2 msk Fiberhusk
❯❯ Vaniljpulver
❯❯ Kokosflingor
❯❯ Salt

Stek i kokosolja. Servera med massor av favoritfrukten.

 

Vad smaksätter du dina pannkakor med?

 

Bucketlist

julikalendern

Julikalender

Klicka för större bild

En härlig månad med julikalendern

Vi har kommit till den sista dagen i juni. Vi på Bloggar om hälsa har skapat en julikalender för att göra juli lite extra rolig. Välj ut en, eller kanske fler, saker att genomföra under dagen. Dela gärna med dig av dina genomförda aktiviteter på Instagram med hashtaggen #julikalendern så vi kan inspirera varandra.

Tidigare år har mina semestrar tenderat att bli lite väl slappa utan mycket rörelse men hoppas jag kunna ändra på det i år. Julikalendern kommer blir ett utmärkt komplement till min bucketlist för sommaren och inpirera mig till aktiv och härlig sommar.

 

Vilka aktivitet ska du genomföra i juli?

 

Träning

Jag sprang

Jag sprang - Victoria

Igår gjorde jag något som gjorde mig både lycklig och stolt över mig själv. Jag sprang för första gången på flera år.

Jag sprang i hela 10 minuter. Det är ingen distans att skryta över men det var 10 minuter som gjorde mig väldigt lycklig. Sist jag sprang fick jag ansträngningsastma och varje gång jag försökt springa efter det har det bara varit jobbigt. Min inte idag!

Jag hade energi i kroppen och andningen kändes bra. Känslan efter var fantastisk och jag nu vill bli en sådan som springer. Min strategi är nu att springa lite längre varje gång, på känsla och utan prestation.

Heja, heja mig!

 

Victoria

Bucketlist för sommaren 2016

Foto: Victoria Karlsson

Foto: Victoria Karlsson

Sommaren är här, även om den inte visat sig från den bästa sida de senaste veckorna. Har funderat över vad jag vill fylla min sommar med och vad passar då inte bättre än att göra en bucketlist för sommaren 2016 som man kan bocka av allt!

Min bucketlist för sommaren 2016

❯❯ Läsa en bok – Ska passa på och läsa Liza Marklunds – Järnblod som jag fick i julklapp men inte haft ro till att läsa. Även Alex och Sigges bok – Tid står på läsalistan.

❯❯ Ta en massa foton med kameran.

❯❯ Äta mängder av frukt.

❯❯ Umgås med familj och vänner – Ser framemot att spendera tid i Blekinge. Avståndet hem gör att jag är hemma allt för sällan.

❯❯ Njuta av stunderna – Inte tänka så mycket på vad jag ska göra sen.

❯❯ Ha en dag i solstolen – Finns det något skönare!

❯❯ Äta glass i solen.

❯❯ Köpa ett magasin, lägga mig bekvämt och läsa den från pärm till pärm – Det är något med visst med riktiga magasin och jag läser det allt för sällan.

❯❯ Äta så många måltider som möjligt utomhus – Vi har fått i ordning vår balkong och jag planerar att spendera så mycket tid som möjligt där ute.

❯❯ Göra en melonpizza – Har sett melonpizzan rulla förbi flera gånger i mitt instagramflöde och  vill så gärna göra min egna. Melon är helt klart favoritfrukten just nu. Så svalkande god.

 

Vad ska du göra i sommar?
Recept

Ugnsbakad sötpotatis med laxröra

Ugnsbakad sötpotatis med laxröra

Igår testade jag en ny maträtt och har nog hittat en ny middagsfavorit, ugnsbakad sötpotatis med laxröra. Jag var hemma själv igår och vad passar då inte bättre än att äta det sambon tycker vi äter för mycket av, nämligen sötpotatis och lax. Hade jag fått bestämma så hade det varit på menyn lite oftare. Tog en liten stund att tillaga men är man effektiv så hinner man med ett träningspass under tiden.

Ugnsbakad sötpotatis med laxröra

2 pers

❯❯ 2 sötpotatisar
❯❯ 2 dl creme fraiche
❯❯ 200 g kallrökt lax
❯❯ Citronsaft
❯❯ Dill
❯❯ Salt och vitpeppar

Sätt ugnen på 200 grader. Tvätta och skär ett kryss i potatisarna. Placera de sedan på en plåt mitt i ugnen i ca 1 timme.
Blanda creme fraiche, citronsaft, dill, salt och peppar i en skål. Skär laxen i mindre bitar och rör ner i crème fraichen. Klart!

Smaklig måltid!

Recept

Somrig melondrink

Somrig melondrink

Fruktiga drinkar hör sommaren till! De är läskande, svalkande och ger en festlig känsla. Det känns också lite lyxigt att sitta och sippa på en lite drink. Min favorit just nu är denna somriga melondrink. Den är alkoholfri och du gör den på nolltid.

Till denna somriga melondrink är behöver du:

❯❯ Melon
❯❯ Mynta
❯❯ En mixer.

Dela melon i bitar och lägg den i mixen med några myntablad. Mixa till en slät konsistens och häll upp i favoritglaset.

Drick och njut!

 

Har du någon sommardrink du brukar göra?

 

Victoria

Skapa en positiv start på dagen redan kvällen innan

IMG_0011

Det har nu gått en veckan på mitt och Emmas projekt #positivstart, att ge dagen en bra start. Än är jag ett mellanting av Ida som snoozar och Malin som är morgonpigg. Jag har svårt att komma upp på morgonen men när jag väl kommit upp har jag, om jag ska vara ärlig, gott om tid på mig att göra mig ordning. Problemet är att det ändå blir lite stressigt för att jag väljer att göra så mycket mer än bara göra mig redo för dagen.

Lösningen på mitt lilla problem är därför att få bort så många störningsmoment som möjligt.

För att skapa en positiv start på dagen redan kvällen innan ska jag:

❯❯ Packa väskan, ha koll på nycklarna och andra små grejer som ska med på morgonen.

❯❯ Plocka undan allt som kan få dig att vilja snabb städa på morgonen. Detta är en av mina bromsklossar på morgonen.

❯❯ Planera vilka kläder du ska ha på dig. Fundera gärna ut en reservoutfit ifall den jag planerat från början inte alls passade den dagen.

❯❯ Kryp ner i säng i tid! Ingen kan vakna pigg och glad med för få timmars sömn.

❯❯ Om du är en kaffemänniska – se till att det finns kaffe hemma. Finns inget värre än en morgon utan kaffe.

 

Förbereder du dig kvällen innan för att få en bra start på dagen?