Livsstil

5 saker jag inte gör innan läggdags

5 saker jag inte gör innan jag ska sova

En god nattsömn är A och O för livskvalitén.  Man vaknar fylld av energi, gladare och trevligare. Med tillräckligt många timmar på sömnkontot så klarar du också motgångar lite bättre. För hur många gånger har man inte varit nära att börja gråta när man inser att kaffet eller mjölken är slut en trött morgon.

Det är inte alltid det räcker att gå och lägga sig i tid för att vakna pigg. Saknar man kvalité på sin sömn spelar det ingen roll hur många timmar man sover. För att vakna på bra humör krävs det att jag går och lägger mig i tid samt undviker vissa saker för att få en bra sömn.

 

5 saker jag inte gör innan läggdags

≫ Dricka kaffe – Koffein gör en pigg.

≫ Blogga/jobba – Hjärnan går på högvarv och forsätter vara i blogg- och jobbtankar när man ska sova.

≫ Stressa – Finns inget värre än att vara på högvarv när man ska sova.

≫ Äta middag – En mage på högvarv är inte roligt.

≫ Kolla Facebook, youtube och Instagram – Tiden försvinner på nolltid och har du någonsin bara kollat på ett klipp?

 

Har du något du inte gör innan läggdags?

LivsstilsDesign

The how of happiness

The how go happiness

Varje gång jag startar ett projekt gör jag alltid lite research. Jag kollar nätet och böcker för att samla in så mycket kunskap, inspiration och idéer för att kunna skapa de bästa möjligt för att genomföra det bästa projektet. En av böckerna jag fastande för till mitt livskvalité projekt var The how of happiness. Sonja Lyubomirsky är forskare inom happiness, hittar ingen bra översättning på ordet, och forskat fram vilka aktiviteter som gör att en glad. Hon har även tagit fram tester för  att veta vilka aktiviteter man först ska börja fokusera på för att höja sin ”happiness-level”.

En annan bok jag hittade var The Happiness project. Om en kvinna som bestämmer sig för att under ett år görs en massa saker för att skapa en gladare vardag.

Med inspiration från The Happiness project och aktiviteterna i The how of happiness så har jag börjat skapa mitt projekt livskvalité. Min plan är att genomföra flera aktiviteterna under resterande året. Enligt The how of happiness ska jag börja fokusera på min hälsa och tacksamhet.

Så de kommande veckorna kommer ni följa mig när jag fokusera på min hälsa och är tacksam för att få bättre livskvalité.

Mat

Ingefärsshots

Ingefärsshot

Har både läst och hört att ingefärsshots ska vara bästa husmorstipset mot förkylning. Flera i min omgivning har åkt på denna trista sjukdom och jag har gett mig tusan på att inte bli en av dem.

I snart två veckor har jag börjat mina dagar med en ingefärsshot och jag tror min själ att det funkar. Innan jag började min nya morgonrutin hade jag lite riv i halsen som försvann på någon dag.

För ca 1 liter ingefärsshots behöver du:

❯❯ 1 liter vatten
❯❯ 80 gram ingefära
❯❯ Saft från 1 citron
❯❯ 1 matsked agavesirap

Riv ingefäran och lägg den samt resterande ingredienserna i en kastrull. Koka upp och låt sedan stå att små koka i 20 minuter. Dra av kastrullen från plattan och låt svalna. Sila och häll upp i flaskor. Förvaras sedan i kylskåpet.

Inled sedan dagen med en uppfriskande shot! 

 

 

Victoria

En helt vanlig dag

En helt vanlig dag

Ny vecka och nytt veckotema hos Bloggar om hälsa! Denna veckan handlar det om en helt vanlig dag i mitt liv. Mina helt vanliga dagar är rätt så inrutade och mina vardagar ser nästan identiska ut.

Kl.6:00 – 8:00 – Jag älskar att ha god tid på mig morgonen. Stress på morgonen är en katastrof för dagens humör. Jag startar alltid dagen med en dusch följt av frukost framför morgontv för att sedan inta dagens första kopp kaffe samtidigt som jag fixar mig.

kl. 8:00 – 17:00 – Dags för jobb! Jag har gjort ett aktivt val att inte skrivit om mitt jobb här på bloggen, för att jag vill hålla jobbet och bloggen separat. Men jag kan berätta att jag jobbar som administratör inom en statlig myndighet. Mitt intresse för hälsa är även med mig på jobbet. Jag bjuder våra mötesdeltagare på hälsosammare fika och tvingar mina kollegor gå krabbgång genom kontoret.

#sweatyselfie

kl.17:00 – 19:00  Dags för att träning! Jag tränar just nu 6 dagar i veckan så varje kväll ger jag järnet på gymmet eller hemma. Jag är inne i ett riktigt träningsflow nu och längtar till varje pass.  Fick en fråga om mitt träningsprogram för ett tag sen och planerar att skriva ett inlägg om träningsprogrammet som fått mig att bli hög på träning igen.

Kl.19:00 – 20:00 Jag har det väldigt lyxigt. För när jag kommer hem från gymmet så har min underbara sambo lagat maten så det är bara sätta sig ner och äta. Detta gör han 99 % av dagarna så jag kan inte ha det bättre.

 

Bullet Journal

Kl. 20:00 – 22:00 Fri aktivitet! Detta är stunden på dagen jag bloggar, läser bloggar, kollar på TV, fixar hemma, umgås med sambon samt planerar och pysslar med min Bullet Journal.

kl.22:00 Läggdags! Sedan semestern har jag varit stenhård med att komma i säng i tid. Sömnen är superviktig för mitt välmående. För att komma bättre till ro väljer jag lägga i från mig telefonen och läsa en bok istället, något som gjort susen för min nattsömn.

Läs även om Camillas, Annas och Helenas vanliga dagar

Victoria

Bloggar om hälsa fyller 1 år

Bloggar om hälsa

Tänk att detta härliga bloggnätverk fyller 1 år! Jag är så glad att få vara en del av detta nätverk. Vi är ett gäng med helt olika bakgrunder, intressen, förutsättningar men vi brinner för samma sak, hälsa.

Att blogga är väldigt ensamt. Det är som att ge sig ut på en underbar resa och sedan försöka återberätta alla roliga historier för sina vänner när man kommer hem. De alls intresserade av att höra alla tokiga händelser i detalj som hände under resan utan vill istället bara höra den övergripande historian. 

Mina kollegor i Bloggar om hälsa är som mitt ressällskap. De förstår tjusningen med att blogga, förstår ens lycka när det händer något kul och de är där för att stötta och peppa en när man behöver det.

Bloggar om hälsa är fortfarande barnet och kommer att växa och utveklas. Vi bollar sändigt drömmar och idéer om nätverket i vårt gäng. 

Hur kommer jag fira Bloggar om hälsas 1 års dag? 

Jag kommer att fira med sushi till lunch. En träningsfri helg med kräftskiva och trevligt sällskap.
 Hur kommer du att fira våran födelsedag? 

Välmående

Vad är livskvalité

Livskvalité

I söndags skrev att jag har startat projekt livskvalité. Men vad är egentligen livskvalité?

Googlar man livskvalité får man bl.a upp nationalencyklopedins (långa) definition på ordet

 Viktigt och omstritt begrepp i medicinsk etik och hälsoekonomi.

Och ska jag vara ärlig så är det ingen glasklar förklaring precis. Någon som har en något mer försåtlig definition på livskvalité har WHO. Enligt WHO är livskvalité ett mätinstrument för mäta

 Fysisk hälsa, psykisk hälsa, sociala relationer, och miljö.

För mig handlar livskvalité om en känsla som inte går att mäta. Eller rättare sagt så vill jag inte mäta det. Jag vill inte att livskvalité ska bli en prestation utan något som ska vara naturligt i vardagen.

Min definition av livskvalité

Livskvalité är för mig en känsla av välbefinnande och balans i vardagen.  Att må både fysiskt och psykiskt bra och trivas med mig själv. Låter kanske lite luddigt och fluffigt men när man skriver ner konkret vad det innebär så är det inga konstigheter.

När jag i somras beslutade mig för att starta mitt lilla projekt så satte jag mig ner och skrev vad livskvalité innebär för mig. Följande saker hamnade på listan:

❯❯ En stressfri vardag.
❯❯ Trivas med mitt jobb.
❯❯ Må fysiskt bra.
❯❯ Känna mig snygg.
❯❯ Ha en bra självkänsla.
❯❯ Balans mellan alla bitarna i LivsstilsDesign.
❯❯ Fint och ombonat hem.

 

Vad är dina tankar kring livskvalité?

 

 

Victoria

Bloggens betydelse för min träning

Victoria Karlsson

Vad har bloggen för betydelse för min träning? Detta är veckotemat hos Bloggar om Hälsa.

Ska jag vara ärlig så har bloggen ingen alls betydelse för min träning. Låter kanske skittråkigt men det är så det är.

Jag tränar inte för att komma upp med inlägg till bloggen och jag bloggar inte för att motivera mig till att träna. Jag bloggar inte heller för att hålla koll på mina träningspass, för detta gör jag på analogtvis i en anteckningsbok.

Hade jag inte bloggat om träning så hade jag säkerligen bloggat om något annat. För att blogga är kul, pyssligt, kreativt och utvecklande. Att min blogga handlar om träning är enbart för att det är mitt intresse.

Men varför väljer jag då att blogga, förutom att det är mitt intresse?

Jag bloggar för att jag vill inspirera till balans i vardagen, att hälsa att ska vara enkelt och livet ska levas med kvalité.

 

 

Victoria

Att leva för vardagen

My goalLever du för vardagen? Detta var en fråga jag ställde själv mig precis innan sommaren.

Svaret på frågan gjorde mig ledsen. Jag levde inte för vardagen. Den var istället en lång transportsträcka till ledighet, återhämtning och tid för roliga saker. Vardagen var tråkig och energilös. Jag var inte glad och tanken ”är det så här vardagen ska vara?” slog mig flera gånger. När helgen kom hade jag så många saker jag ville göra och njuta av att jag nästan fick prestationsångest av att jag inte kunde leva i nuet.  Jag var inte heller deprimerad, på ”väg in i väggen” eller något liknande. Det var helt enkelt bara något som saknades vardagen.

Jag gjorde en utvärdering av min LivsstilsDesgin och såg att jag fyllde mina dagar med precis det jag vill göra och ha. Träning, trygg inkomst, underbar pojkvän, köpte det jag vill ha men ändå var jag inte nöjd. Vad var det som saknades? Till slut insåg jag att saknade det jag vill kalla livskvalité. Kvalité på mitt egna liv.

Jag vill att alla dagar ska vara lika viktiga och meningsfulla. Jag vill känna mig glad och nöjd med dagen trots att det varit en grå dag med flera måsten. Därför har jag startat projekt livskvalité och har bestämt att ni ska få följa med mig på denna resan!

 

 

 

Träna

Sommarens bästa träningsminne

Victoria Karlsson

Förra veckan fokuserade på träningshösten i Bloggar om hälsas temavecka. Men innan vi lämnar sommar helt bakom oss så ska vi denna veckan prata om sommarens bästa träningsminne. Mitt bästa träningsminne är utan tvekan när jag sprang mina för första gången på flera år. Lyckan efter var enrom och det kändes som jag vunnit guld. Nu var jag långt ifrån Emmas distanser men de där 10 minuterna gjorde mig så jäkla stolt.

De där 10 minuterna blev också startskottet på min tro att jag en dag skulle kunna ge mig ut på en löprunda. Efter ökade jag sakta mina minuter och strax innan semestern sprang jag i hela 30 minuter.

Tyvärr så ha det inte blivit några fler löprundor sen innan semestern, om man inte räknar med det ofrivilliga passet för att försöka undkomma störtskuren som kom från ingenstans under en power walk. Att träna på semestern är inte min grej så nu efter sommaren har det varit lite tungt att komma i gång igen. Men med tre veckor av rutiner och träning så känner jag att jag kanske är redo att testa igen.

Träna

Höstens träningsfokus

Träningsfokus

Bloggar om hälsa´s veckoteman är tillbaka efter sommaruppehållet! Detta måste ju innebära att ordningen börjar bli återställd med jobb, träning och allt annat man vill fylla sin vardag med. Mitt stora fokus för hösten kommer bli vad och hur jag fyller mina dagar. Det kommer inte handla om vad jag vill prestera eller åstadkomma under mina dagar utan vad jag väljer att fylla mina dagar med för att må bra. Mer om detta en annan dag för nu handlar det om höstens träningsfokus.

Under våren kämpade jag med min gymträning. Jag kämpade med tekniken, ökade vikterna men upplevde inte att jag fick den utveckling jag ville. Jag hade fler tillfällen då gick besviken från gymmet än tillfällen kände mig nöjd över min prestation. Jag började tappa träningsglädjen men lusten till träningen var kvar. Jag vill gå och träna men blev inte fylld av de härliga känslorna man får av träning. Så jag bestämde mig för att sluta fokusera på prestationen och bara köra. Förra att inte kunna analysera så mycket så bestämde jag mig att köpa ett 12 veckor långt träningsprogram och bara köra.

Jag började köra programmet och innan jag visste om det var träningsglädjen tillbaka. Jag märkte snabbt framsteg, fick bättre teknik, hållning och kondition. Jag t.o.m. sprang för första gången på flera år. Jag längtade till varje träningspass och gör fortfarande. Vissa dagar kan jag t.o.m. längta till kvällen för att få träna. Jag kör slut på mig själv men går energifylld i från gymmet.

Planen från början vara att följa programmet fram till semestern och sedan se vad jag hade lust med.  Men ni kanske kan gissa vad jag kommer träna i höst?

Höstens träningsfokus är att genomföra alla 12 veckorna. Jag har nu kommit till vecka 6 dvs. halvväg in i programmet och ser framemot en lyckofylld tränings höst.

Vad är ditt träningsfokus i höst?

Läs även om Ida´s fokus om att inte fokusera på sina lopp och Charlotta´s fokus på löppass och kärlek till kroppen.